Friday, January 20, 2012

Santet?

samat petang geng !

semalam selak2 paper, muka depan metro, ade story ttg plakon n pnyanyi yang agak forfulers gitu.. yang kecoh ttg dirinya disantet.. sape lg klu bukan Awie... oh tuhan... kesiannye....

korg bace la sndri kat tenet... ttg awie ni...http://www.emocutez.com




duh2... xtau plak zaman skrg yg serba moden n canggeh ni ade lg org santet menyantet ni erk... ape kes ??teringat lah pulak crite mak aku dolu2.. kesah ni jadik kt kampung mak aku...

Mase tu mak aku muda remaja lagik... mak aku cite, salah sorg kawan die ni, mnjadi pojaan llaki kampung mak aku.. sbbnya, wanita ni mmg lah lawa.. dan gebu, dan montok, dan howt laa snng cite... satu hari sorg llaki dari kampong yg same, dtg meminang wanita howt ni tadi.. ttpi ditolak mentah2 oleh ahli kuarga wanita howt ni atas alasan llaki ni dari golongan Hamba yang x dimerdekakan tuannya .. haaa.. korg tau ape makna nya golongan hamba yang x dimerdekakan ni?? golongan hamba ni, mungkin dari datok, nenek, moyang llaki tersebut adalah seorg hamba yang bekerja untuk seseorg sebagai hamba suruhan... (macam cite ali baba bujang lapok tu, yang berlakon sebagai Marjinah tu...) dan sampai satu tahap kalau die mati, dan tuannya tidak membebaskannya atau memerdekakannya, secara automatiknya, anak dan seluruh keturunannya adalah hamba yang tidak merdeka.. so lau nk bebas, tuannya mesti bercakap pada hamba tu cengini "Si polan, mulai detik ini, aku bebaskan akan dikau dari menjadi hamba" .. haaa contohnya la....

berbalik pada crite asal... pabila pinangan llaki golongan hamba ni ditolak, die mnjadi trsangat la marah... xsmpi sepurnama, wanita howt itu brkahwin dengan seorg cikgu... korg tau ape jadik bila wanita howt tu kawen??? dengar2 cite, suami wanita howt tu xboleh "BERSAMA" dgn isterinya dek kerana pintu di"SITU" telah diikat (ditutup)... dan kabonye, perkara ini adalah perkara SANTET (sihir) yang dibuat oleh llaki hamba itu tadi.... MashaAllah... smpi cenggitu skali erk klu org brdendam.... kesah ni xtau lah kebenarannya... sbb cite ni dicitekan olah mak aku... lau mak aku tipu, maka tipu lah aku... ...

Tapi tu dolu2.. zaman polis pakai suar pendek... zaman hantu pontianak men lalu lalang je depan mata.. tapi skrg kan dah serba elit... otak manusia semakin berkembang pesat seiring dengan kemodenan... pon ade lagi org santet menyantet ni erk???

 xpaham lah aku... ish ish... dunia2....http://www.emocutez.com



 

No comments: